אמנות האפשר: מכללת תלפיות מאמצת את תלמידי החינוך המיוחד בחולון

מקום מושבה של המכללה האקדמית לחינוך תלפיות במרכז שכונת גס'י כהן בחולון, הביא במהלך השנים לגיבוש שלל פעילויות משותפות ולתרומה הדדית בין תלמידות המכללה והסגל האקדמי הבכיר והמנוסה ולבין תושבי השכונה, בדגש על הדור הצעיר. יחד עם זאת, נדמה ששיתוף הפעולה שנרקם השנה במסדרונות מסלול האמנות באקדמיה – אינו דומה לאף פעילות אחרת בעבר.

תחילתו של הפרויקט, עת חשבו בהנהלת המכללה כיצד ניתן לחשוף את העולם האקדמי אל קהלים ואוכלוסיות רחבות יותר, אשר בימים כתיקונם אינן זוכות להיות מבאי שערי האוניברסיטאות והמכללות לחינוך.

היתה זאת ראש המסלול לחינוך מיוחד ד"ר שלומית זילברנגל שהציעה דווקא את שיתוף הפעולה עם תלמידי החינוך המיוחד של ביה"ס  עמל חולון. אורנה סגל, רכזת המסלול לאמנות, הרימה את הכפפה ויצרה מסגרת לשיתוף הפעולה תוך התיעצות עם צוות בית הספר עמל. לאחר תכנון מקדים ובניית תוכנית אקדמית מסודרת, בתחילת שנת הלימודים האחרונה נכנסו בפעם הראשונה כ-10 תלמידים מבית הספר בשערי מכללת תלפיות. התלמידים, כולם ממערכת החינוך המיוחד, מגיעים מדי שבועיים למכללה לחינוך שבלב העיר ומשתתפים בשעורי אמנות המועברים על ידי סטודנטיות המסלול האקדמי להוראת האמנות במכללה, בהנחיית האמנית ורד לוי, מורה במסלול. הם מלווים בידי הצוות המסור של בית הספר עמל.

מלבד הידע התיאורטי שרוכשים תלמידי עמל חולון המשתתפים בפרויקט, גולת הכותרת של הפעילות היא הכנת יצירות אמנותיות מקצועיות, בליווי הסטודנטיות של המחלקה – כשהשיא המתוכנן הוא תערוכה פתוחה שיציגו התלמידים יחד עם הסטודנטיות לקראת סוף השנה.

באדיבות: דוברות מכללת תלפיות

"לא חשבתי אף פעם שאני אלמד באוניברסיטה או מכללה. אפילו בגרות לא ממש היתה בתוכנית שלי" אומר עידן (שם בדוי), תלמיד כיתה ח' הלוקח חלק במיזם, "אבל עכשיו, למדתי להתעניין בדברים שאף פעם לא חשבתי שיעניינו אותי ואני חושב שבעתיד אני רוצה ללמוד אמנות ואולי אפילו לגלות בי את הדה-וינצ'י הבא" הוא מוסיף.

"בהתחלה חששתי מהמפגש עם תלמידי חינוך מיוחד, שהקשר בינם לבין לימודים אקדמיים נראה לי רחוק. בדמיוני, ראיתי אותם משתעממים ובאופן כללי 'לא שמים' עלינו" אומרת אורטל, סטודנטית במסלול האומנות במכללת תלפיות, "אבל כבר בשיעור הראשון הבנתי שיש כאן מפגש עם ילדים מתוקים ומיוחדים ואני מרגישה שיותר משבאתי ללמד אותם – אני היא זו שלומדת מהם בכל מפגש".

ראש המסלול מתי פישר: "התלמידים שלוקחים חלק במיזם, זוכים להכיר וללמוד על אסכולות באמנות שעיצבו ומעצבות את חיינו התרבותיים עד היום. בנוסף, אני שמח לומר שמבחינה מקצועית, התלמידים מגיעים להישגים יפים מאוד ולתוצרים ראויים ואיכותיים ביותר ואני מקווה שעוד נזכה לראות אותם משתלבים באקדמיה ובתחום האמנות".

בנימין בהגון, ראש המכללה: "מכללת תלפיות לקחה על עצמה לעשות יותר למען מערכת החינוך בארץ – וגם למען זו הקרובה אלינו כאן, בחולון. כחלק מתהליכי התאמת הוראת החינוך לטכנולוגיה ולחדשנות, בהם אנחנו בתלפיות מאמינים ומשקיעים אנו שמחים להנגיש גם את מסלול האמנות למגוון רחב של אוכלוסיות ובהם תלמידי החינוך המיוחד של העיר חולון"

דילוג לתוכן