חולון וראשון לציון נלחמות ברעש המטוסים: בג"ץ ידון בעתירה שהגישו העיריות

עתירה שהוגשה לבג"ץ בשיתוף רשויות שכנות נוספות, ועניינה רעש המטוסים מעל העיר דורשת ממשרדי הממשלה לפעול מידית להורדת מפלס הרעש ממנו סובלים מאות אלפי תושבים.

כבר לפני שנתיים וחצי הומלץ על ידי גורמי מקצוע במשרד להגנת הסביבה להוריד את סיפי הרעש ואולם מאז, לא רק שההמלצות לא יושמו, אלא שבשנים האחרונות, שבהן עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, לא בוצעה ולו אכיפה אחת בגין הפרה של סיפי הרעש הקיימים

ביום שני הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בנושא העתירה שהגישו העיריות חולון, ראשון לציון  ויהוד-מונוסון וכן מושב משמר השבעה ומועצה אזורית עמק לוד נגד שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות התעופה האזרחית בדרישה להוריד את מפלס רעש המטוסים ממנו סובלים התושבים, במיוחד בשעות הלילה. על פי העתירה, כל המראה מנתב"ג חושפת לרעש כ-800,000 תושבים.

בעתירה דורשות הרשויות להפחית את הרעש בצורה דרמטית שכן הוא גבוה מהתקן בארץ ובעולם. כמו כן, נכתב בה, כי "סיפי הרעש המרביים למטוסים הממריאים מנתב"ג לא עודכנו מזה שנים וזאת למרות הגידול הדרמטי הן בהיקפי ההמראות והן בצפיפות האוכלוסין סביב נתב"ג" . לטענת העותרות, לפני למעלה משנתיים וחצי נערכה בדיקה מקיפה של המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה אשר בסופה הומלץ לבצע הורדה של סיפי הרעש. אך מאז, לא רק שההמלצות לא יושמו, אלא שבשנים האחרונות, בהם עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, לא בוצעה ולו אכיפה אחת בגין הפרה של סיפי הרעש הקיימים.

800,000 תושבים סובלים. צילום: Pixabay

סוגיית הרעש הנגרם ע"י מטוסים סביב נתב"ג הולכת ומתגברת עם חלוף הזמן בשל 3 סיבות עיקריות: הגידול חסר התקדים בהיקף התנועה האווירית בנתב"ג (מדיניות "השמיים הפתוחים"); הצפיפות ההולכת וגוברת של יישובי מרכז הארץ; היעדר 'עוצר לילה' בנתב"ג, שמביא לידי כך, שצפיפות הטיסות של נתב"ג בלילה עולה על זו שביום!
"בעיית הרעש בשדות תעופה שבלב אוכלוסייה אזרחית מוכרת בעולם ומטופלת ע"י רשויות התעופה במגוון שיטות שמקטינות את מטרד הרעש בלילה", נכתב בעתירה. "נמל התעופה הית'רו בלונדון מעדכן מדי חמש שנים את מדיניות הרעש והפחית לאחרונה את כמות הרעש המותר בלילה בשנים 2022-2017  בלמעלה מ- 40%! לעומת הרעש שהיה מותר בחמש השנים הקודמות".
במכתב שנשלח ע"י השר להגנת הסביבה לשר התחבורה ואשר צורף לעתירה נכתב, כי "בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע עוד ב- 2001 שמעבר כלי טיס בלילה בסמיכות לאזורים מאוכלסים מהווה פגיעה בזכויות בסיסיות של אדם לשינה".

מוטי ששון, ראש עיריית חולון: "כיו"ר פורום ישובי עוטף נתב"ג שפועל כבר מעל לעשור, אני חוזר ומזכיר,  שבריאות תושבי האזור אינה הפקר! הקפיצה המשמעותית בפעילות נתב"ג בשנים האחרונות מדירה שינה מעיני התושבים במשמעותו הפשוטה ביותר של הביטוי וזהו זלזול בוטה ועוולה מתמשכת, שהאחראים לה מסרבים להכיר בה ולקחת עליה אחריות. כראש העיר וכמי שסובל מהבעיה בצורה ממשית אני קורא לבית המשפט להתערב ולהגן על בריאותם ועל איכות חייהם של תושבי האזור".

שלטי המחאה הציבורית. צילום: דוברות חולון

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "לא ייתכן שהמשרד להגנת הסביבה יחד עם הגורמים המקצועיים ממליצים על הורדת סיפי הרעש ומשרד התחבורה מתעלם מן ההמלצות. הפגיעה בבריאותם ובאיכות חייהם של תושבי האזור היא בלתי נסבלת ונעשית תוך התעלמות מוחלטת מהתקנות ותוך פגיעה בזכות הבסיסית של אדם לשינה. אני מקווה שבג"ץ יתערב לטובתם של מאות אלפי תושבי האזור שסובלים מרעש המטוסים בלילה."

את העתירה הגישו עו"ד נרי ירקוני וחן עמידור ואליה צורפה חוות דעת מומחית של ד"ר אסנת ארנון, עורכת הפרק הסביבתי בנוהל לבחינת פרויקטים תחבורתיים, שבדקה את הנושא לעומקו. ארנון קובעת, כי "סף הרעש מירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בעליל, ובלילה בפרט, ויש לשנותו בדחיפות ולהתאימו למצב כיום". מתוך חוות הדעת: "רעש המטוסים הינו מקור הרעש המטריד ביותר מבין מקורות הרעש התחבורתיים והסדרתו חיונית על מנת להגן על בריאות הציבור המתגורר סביב נתב"ג ועל איכות חייו. בשעות היום קבועים כרגע מפלסי רעש, אשר יש להגבילם במעט. הבעיה חריפה במיוחד בשעות הלילה, כיוון שרעש המטוסים מפריע מאוד למנוחה ולשינה תקינה, ולכך השפעה שלילית חריפה על תפקודו של האדם בעבודה ובלימודים ועל ניהול חייו". עוד מוסיפה ארנון בחוות הדעת, כי "לפיכך חובה על הגורמים המוסמכים לקבוע בדחיפות סיפי רעש סבירים למטוסים בשעות לילה באזורי מגורים".
פורום ישובי עוטף נתב"ג עוסקים מזה תקופה ארוכה בנושא ואף שכרו שירותים של יועצים מומחים בתחום על מנת לבחון את הנושא על כל היבטיו.

דילוג לתוכן