משבר גיל 50 אצל נשים וגברים

משבר גיל ה-50, הידוע גם בתור משבר גיל המעבר, הוא תופעה ידועה ומוכרת שעד לאחרונה לא הרבו לעסוק בה. המשבר בא לידי ביטוי בשני אופנים, באופן פיזי – כאשר ההרגלים הפיזיולוגים שהולכים עם האדם מגיל צעיר פתאום כבר לא כל כך מובנים מאליהם, ובאופן נפשי – מתחילה הרגשה שמתחילים להזדקן והנעורים מתרחקים.

המשבר יכול להתחיל להתרחש כבר בשלהי שנות ה30, אם כי בדרך כלל הוא מתחיל סביב גיל 45. הוא נמשך כמספר שנים: 2-5 אצל נשים ו3-10 אצל גברים.

יש מגוון סיבות שיכולות לגרום למשבר, עליהן ניתן למנות את העובדה שמתחילים להיווצר קמטים, מבנה הגוף המשתנה, ריח הגוף שיכול להשתנות, הילדים שעוזבים את הבית וכבר אינם זקוקים להורים שיטפלו בהם, הפסקת ווסת, מות ההורים ועוד סיבות רבות ומגוונות.

נשים מול גברים – איך חווים את המשבר?

בקרב אלו שחווים את משבר גיל ה50, רוב מוחלט הינן נשים. בדרך כלל נשים ערות יותר לשינויים הפיזיולוגים שעוברים עליהן, מכיוון שהם לרוב משמעותיים יותר מאשר אלו שעוברים על הגברים: מתחילה בריחת שתן, הווסת שמלווה מגיל צעיר ומעידה על פוריות מפסיקה ומראה הוכחה חותכת להזדקנות הגוף, הילדים כבר פחות זקוקים לאם שבדרך כלל היא זו שדואגת להם, גלי חום וקור, כאבי גב ועוד.

אצל גברים לעומת זאת, המשבר מתבטא בלחץ שקשור לעבודה או לפרנסה ופעמים רבות גורם להוצאות לא מבוקרות על מותרות, דוגמת מכוניות פאר. בדרך כלל הם יחוו פגיעה בתפקוד המיני , ירידה במסת השרירים, התקרחות וכדומה.

התמודדות עם משבר גיל המעבר

מומחים רבים מציעים דרכים להתמודד עם גיל המעבר וישנן מגוון שיטות טיפוליות ודרכים להקל על התסמינים ולעבור את המשבר באופן המיטבי.

  • כדי להקל על תסמיני נשים, כדאי לצרוך מזונות צמחיים המכילים את ההורמון אסטרוגן, שמפסיק להיות מיוצר בגוף וירידת הרמה שלו בדם אחראית לחלק משמעותי מתופעות הלוואי. מזונות בהם יש אסטרוגן: קטניות, שומשום מלא, זרעי פשתן.
  • שינוי תזונתי- כדי להקל על ההתמודדות של הגוף עם תופעות הלוואי, מומלץ מאוד לשנות את הרגלי התזונה ולהפוך אותה לבריאה יותר. כדאי להרבות באכילת ירקות ירוקים, המנקים רעלים, להימנע ממזונות מעובדים ומטוגנים ולהפחית ככל האפשר בצריכת קפאין. בנוסף, מובן מאליו שרצוי מאוד להפסיק לעשן.
  • גיוון אורח החיים- תחילתו של משבר זהו הזמן המושלם להתחיל בפעילות חדשה דוגמת אימונים גופניים, חוגים בנושאים מעניינים ולדאוג לאתגר את הראש ואת הגוף.
  • נטילת תרופות ממקור צמחי שיאזנו את תופעות הלוואי- חשוב מאוד לעשות זאת רק על פי התייעצות עם רופא ולא משמועות
  • הליכה לפסיכולוג/ית- אם לשם טיפול זוגי, בגלל המקום החדש של הזוגיות בשלב זה בחיים, או לשם התמודדות עם כל התחושות והתהיות שמשבר גיל המעבר מביא עימו. פעמים רבות קשה להגיע להבנה שיש צורך בטיפול פסיכולוגי, אולם הוא עוזר להסתכל על המצב ולפתח דרכים אישיות להתמודדות עם הקשיים
  • למידת שיטות המחברות גוף ונפש. תרגול נשימות ואיזונים, דרכים להתחבר ולהשלים עם המצב הפיזי החדש. מלבד חיזוק הגוף, תרגולים אלו יעזרו להבין שהגוף, גם אם הוא מזדקן, אינו מצג לנפש שבפנים.
דילוג לתוכן